top of page
Wanderung: Lac de Robertville

​

• Eine abwechslungsreiche und sportliche 5,5 km lange Wanderung mit schönen Ausblicken auf den See. Es geht auf schmalen Waldwegen auf und ab.

• Die Strecke ist nicht kinderwagentauglich und für Gehbehinderte nicht zu empfehlen.

• Immer schlammig und rutschig - erfordert für das Terrain geeignete Schuhe

• Erfrischung auf halber Strecke im "Chalet du Barrage" (Öffnungszeiten unvorhersehbar)

Het stuwmeer van Robertville heeft een oppervlakte van 62 ha en een capaciteit van een kleine 8 miljoen m³. Op zijn diepste punt is het 54,5 meter diep. Het meer van Robertville moet Malmédy van drinkwater voorzien en ook het water leveren voor de hydro-elektrische centrale van Bevercé 10 km verderop, via een ondergronds systeem van kanalen en leidingen. Vandaag de dag wordt het meer vooral toeristisch uitgebaat onder de noemer "Robertville-les-bains".

Rijd naar het centrum van Robertville en vandaar naar de "Pont de Haelen", richting "Lac de Robertville", "Camping du Lac", "Hotel des bains", "Robertville-les-Bains",.... (Niet richting "barrage" rijden!) Parkeer de wagen op de parking met de stenen muur, vlak vóór de brug links.

De naam van deze brug, "Pont de Halen", herinnert aan de slag der zilveren helmen op 12 augustus 1914 te Halen bij Diest en verving bij de aanleg van het stuwmeer de oude brug over de Warche, die "brug van Waterloo" heette. De naamsverandering paste ongetwijfeld in de politiek van "verbelging" die door generaal Baltia werd gevoerd in de Oostkantons tijdens de jaren '20.

Steek de brug niet over, maar begin te wandelen langs de "Rue du Lac", aan de overkant van de baan, met het stuwmeer links van je. Wandel naar de volgende parking, in de bocht. Hier zoek je de houten wegwijzers "Warche Tour", die je via de trap naar beneden sturen. Deze Warche Tour is een wandeling die de twee stuwmeren op de Warche met elkaar verbindt: dat van Robertville en dat van Bütgenbach. (Niet voor vandaag dus!)

Beneden volg je het smalle paadje naast het water en zo passeer je een houten brugje. Net daarachter vind je rechts een smal paadje dat omhoog loopt. Hier ga je in, je blijft gewoon volgen en doorkruist zo de camping "La Plage, tot je via de hoofdingang op een asfaltweg uitkomt. Even naar rechts en dan zoek je aan de overkant een veldweg, die je ingaat. Het meer ligt zo meteen links onder je. Blijf gewoon volgen, tot het pad uitkomt op een asfaltbaan, die je even naar links volgt om rond de verre uitloper heen te wandelen (niet door de poort gaan!).

Even de baan volgen tot bij het "interdiction"-bord en hierachter vertrekt een smal paadje naar links, dat je opnieuw vlak naast het meer brengt. Dit paadje volg je een heel - mooi - eindje en waar het eindigt, ga je even naar links. Zo kom je bij de stuwdam terecht, waar je overheen wandelt.

Het was baron Baltia, de eerste gouverneur van de pas verworven Oostkantons (na W.O. I), die de opdracht gaf tot de aanleg van drie stuwdammen op de Warche: één in Butgenbach, één in Robertville en één in Malmédy (die er nooit gekomen is.) De gewichtsdam van Robertville is 55 m hoog, 38 m breed aan de basis en 4 m bovenaan.

Aan de overkant van de dam vind je de "Chalet du Barrage". Tijd voor een pauze! Daarna steek je de baan over, je neemt het omhooglopende asfaltweggetje dat vertrekt achter het verkeerslicht en je slaat vlak vóór het bord “Privé” linksaf het bos in, om terug een hele poos naast het meer te wandelen.

Dan steek je weer een houten brugje over, gevolgd door een trap. Je komt uit op een bospad, dat je naar rechts volgt (gele rechthoekjes) en waar het pad eindigt, neem je de bredere bosweg naar links, richting "Pont de Haelen". Wat verderop, bij het bord “Airhe” ga je rechtdoor en zo wandel je opnieuw een heel mooi stuk langs het water. Na een poos kom je uit achter de terreinen van "Hotel des Bains", je steekt de brug over en bereikt zo opnieuw de parking met de auto.